Slovensko prechádza na digitálne vysielanie

14.09.2009 Celý región

Prechod z analógového na digitálne televízne vysielanie je jednou z priorít definovaných v rámci Európskej únie.
V máji 2005 prijala Európska komisia základný dokument týkajúci sa urýchlenia prechodu z analógového na digitálne vysielanie. V súlade s ním Slovenská republika, ako riadny člen Európskej únie, prijala túto výzvu Rady EÚ a stanovila si cieľ ukončiť proces digitalizácie pozemského televízneho vysielania do konca roka 2012.

V súčasnosti je pre celú Európu charakteristické, že diváci majú záujem o stále vyšší počet programov, čo sa odráža aj v stále vyšších požiadavkách na televíznych vysielateľov. Prirodzeným dôsledkom sú aj rastúce nároky na ďalšie vysielacie frekvencie – TV kanály. Analógové vysielanie už nedokáže na tieto požiadavky reagovať, a to z toho dôvodu, že frekvenčné spektrum pre takéto vysielanie je už vyčerpané. Nový systém DVB-T však umožňuje v jednom televíznom kanáli prenášať súčasne niekoľko TV programov, prípadne aj iné služby.

Celý proces digitalizácie televízneho vysielania pripravuje a riadi Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky. Informačnou kampaňou je poverená agentúra B. M. A. , víťaz výberového konania.

Východiská a ciele projektu

DVB-T (Digital Video Broadcasting – Terrestrial) – je európsky systém, určený na pozemské digitálne televízne vysielanie. Pri tomto type vysielania sa televízne programy spracúvajú a prenášajú k divákom v digitálnej forme. Je to podobné spracovanie, ako sa používa vo výpočtovej technike, na internete, či pri CD alebo DVD nosičoch. Postupne, do roku 2012 bude súčasné pozemské analógové televízne vysielanie nahradené pozemským digitálnym televíznym vysielaním.

Proces digitalizácie sa dotkne väčšiny obyvateľov Slovenska, ktorí pocítia jeho technické, ekonomické a sociálne dôsledky. Tie sa premietnu predovšetkým do vyššej kvality komunikácie, dostupnosti rôznych služieb a informácií, čo priamo podmieni aj vyššiu kvalitu ich života. Prechod na digitálne vysielanie a s tým spojené využívanie nových technológií podporí budovanie informačnej spoločnosti, no podporí aj rozvoj elektronického mediálneho trhu a zvýši mieru atraktívnosti programovej ponuky. Výsledkom projektu bude zvýšenie kvality a plurality vysielania, pričom vznikne priestor na vstup nových podnikateľských subjektov na trh a priestor na rozvoj nových druhov služieb.
Digitalizácia televízneho vysielania je pri satelitnom či káblovom príjme v réžii konkrétnych operátorov, keďže svoje systémy si títo operátori vyvinuli sami. Opačná situácia je ale v prípade terestriálnej (pozemskej) frekvencie, ktorá je v celej Európe vo vlastníctve jednotlivých štátov. Preto sa na Slovensku prechod na digitálne pozemské vysielanie (DVB-T) realizuje pod záštitou Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR a to je aj dôvod, prečo si tento proces vyžaduje aj rad legislatívnych zmien, koordináciu zo strany regulátorov a Európskej únie.

Digitalizácia zaklope na každé druhé dvere

Prechod na televízne vysielanie v systéme DVB-T sa netýka celoplošne všetkých slovenských domácností, ale iba tých, ktoré prijímajú televízny signál buď individuálnymi anténami, alebo kolektívne cez spoločné televízne antény (STA). Takýchto domácností je na Slovensku asi polovica.
Druhá polovica domácností, ktorá prijíma televízne programy cez sieť niektorého z káblových operátorov, zo satelitu alebo cez telekomunikačné siete (TV cez internet) – či už prostredníctvom drôtov alebo cez optické káble, sa do tohto procesu digitalizácie zapájať nebude, pretože na ich doterajšom spôsobe príjmu signálu sa nič nezmení.

Z praktického hľadiska to znamená, že pôvodné analógové televízne prijímače nebudú schopné prijímať digitálny televízny signál. Po tom, ako sa analógový terestriálny signál vypne, nebude tento prijímač schopný dekódovať a zobrazovať nový druh signálu. Užívatelia, ktorí budú prechodom dotknutí majú niekoľko možností:
- doplniť si starý analógový TV prijímač tzv. set-top boxom (digitálno-analógový prevodník), ktorý sa zapája medzi prijímaciu anténu a TV prijímač,
- kúpiť si nový, tzv. integrovaný TV prijímač, ktorý je už digitálnym dielom vybavený,
- sledovať TV programy na počítači s externým alebo interným modulom DVB-T,
- zmeniť spôsob príjmu, napríklad prejsť na príjem signálu zo satelitu, pripojiť sa na sieť káblovej televízie, pripojiť sa na inú telekomunikačnú sieť alebo prijímať programy cez internet.

Dôležitá je aj informovanosť verejnosti
Samotný proces digitalizácie televízneho vysielania však má aj druhú líniu – okrem technickej realizácie projektu sa treba postarať aj o dôkladné a včasné informovanie verejnosti. Touto úlohou je poverený víťaz výberového konania na zabezpečenie informačnej kampane – reklamná agentúra B. M. A.

Informačná kampaň je predbežne rozdelená do troch samostatných fáz, ktoré budú aktualizované v závislosti od schváleného projektu digitalizácie, ktorý predloží provider.

Slovensko vysiela digitálne:
1. Fáza DVB-T na Slovensku (september – október 2009)
2. Fáza DVB-T doma (predpoklad r. 2010-2011)
3. Fáza Príjem naplno (predpoklad r. 2012)

1. Fáza: všeobecno-informačná kampaň
2. Fáza: motivačná kampaň pred spustením digitálnych vysielačov
3. Fáza: aktivačná kampaň pred úplným vypnutím analógového signálu

Prvá fáza sa netýka iba konkrétnych domácností, ktoré budú musieť na digitalizácii svojho televízneho príjmu aktívne spolupracovať, ale týka sa všetkých skupín obyvateľstva. Preto je jej cieľom oznámiť Slovensku, že sa pripravuje na prechod z analógového na digitálne pozemské vysielanie a že táto zmena prinesie všetkým zúčastneným, okrem kvalitnejšieho televízneho vysielania, aj rad ďalších komunikačných možností a výhod. Osobitne potom bude vysvetľovať, že sa týka tých občanov Slovenska, ktorí doposiaľ prijímajú signál cez anténu. Domácnosti, ktoré prijímajú signál cez satelit alebo ktoré majú zavedenú káblovú televíziu, sa do tohto procesu nemusia aktívne zapájať.

Okrem pochopenia základných atribútov digitálneho vysielania sa táto fáza informačnej kampane bude usilovať aj o nastolenie pozitívneho postoja verejnosti k projektu digitalizácie.

Druhá fáza informačnej kampane sa bude odvíjať v priamej závislosti od samotného procesu zavádzania digitálneho signálu. Ten sa bude po Slovensku dostávať k slovu postupne, po tzv. teritoriálnych ostrovoch. Týmto spôsobom bude nasadzovaná aj informačná kampaň, čiže v danej lokalite, prostredníctvom rôznych komunikačných kanálov budú obyvatelia informovaní o tom, že sa u nich spúšťa šírenie digitálneho signálu a čo majú urobiť tie domácnosti, ktorých sa to týka, pre to, aby ho mohli prijímať.

Spoločnosť Towercom, víťaz výberového konania na providera, plánuje komerčný štart prvého terestriálneho multiplexu s vysokým pokrytím obyvateľstva už začiatkom roka 2010. O potrebných a presných termínoch bude verejnosť včas a dostatočne informovaná.

Ťažiskom tretej fázy bude aktivačná kampaň, ktorá sa bude sústreďovať na operatívnu komunikáciu v konkrétnych lokalitách. Inak povedané, po definitívnom vypnutí analógového signálu, a ešte nevyhnutý čas potom, budú informačné posolstvá pomáhať obyvateľom zvládnuť posledné technické detaily prechodu na digitálne vysielanie.

Mediálny mix, prostredníctvom ktorého sa bude informačná kampaň realizovať, počíta so slovenskými televíznymi stanicami, printovými médiami a internetom. V prvej fáze informačnej kampane sa do nej ešte zapojí aj informačný leták, ktorý bude doručený do všetkých slovenských domácností.

Keďže proces digitalizácie sa týka televízneho vysielania, je logické, že ťažiskovým komunikačným kanálom budú práve slovenské televízie. Okrem STV sa do informačnej kampane zapájajú aj komerčné stanice Markíza, JOJ, JOJ Plus a TA3. Televízie budú vysielať pripravené spoty a individuálne budú poskytovať priestor aj na šírenie ďalších, doplňujúcich informácií.

Podobný model je pripravený aj pre printové médiá, kde okrem klasickej inzercie s jednoduchým posolstvom o tom, že Slovensko sa stáva digitálnym, budú čitatelia nachádzať – vo forme PR článkov – ďalšie inštrukcie, odporúčania a usmernenia.

Ako komplexný informačný zdroj bude počas celého obdobia informačnej kampane slúžiť internet a to prostredníctvom webovej stránky www.digimedia.sk, ktorú zriadilo ministerstvo, a ktorá pôvodne slúžila predovšetkým pre odbornú verejnosť. Avšak po vizuálnom aj obsahovom redizajne sa táto stránka stáva prístupnou širokej verejnosti a poskytuje základné informácie o procese digitalizácie na Slovensku aktualizované v súlade s reálnym vývojom.

Komplexnosť prístupu k informáciám bude zabezpečovať aj bezplatná telefónna infolinka 0800 168 500, ktorá je aktívna už od septembra 2009, a to v každý pracovný deň od 9.00 – 16.00 hod.

Za všetkým hľadaj „Telku-anténku“

Ústrednou postavičkou celej informačnej kampane sa stal maskot „Telka-anténka“. Tá je, podľa predbežných prieskumov, prijímaná verejnosťou vysoko pozitívne. Jej úlohou je v prvom rade zjednotiť komunikáciu vo všetkých jej formách a na všetkých druhoch nosičov. Zároveň nevtieravo pripomína, že je symbolom televízneho vysielania a s tým súvisiaceho príjmu cez anténu.

Zaujímavosťou je, že na rozdiel od susedných krajín a ich informačných kampaní, tá naša - slovenská - pracuje so ženskou verziou maskota. Ako ukázali pre-testy, ženská verzia je vnímaná ako príjemnejšia a sympatickejšia alternatíva. A navyše, ženského rodu je nielen maskot kampane, ale aj ťažiskové pojmy projektu – ako televízia, digitalizácia, či anténa.

Druhou pevnou súčasťou informačnej kampane je logotyp, vychádzajúci z troch základných atribútov. Jedným z nich je trikolóra, symbol národnosti, čo sa prejaví v používaní bielej, modrej a červenej farby vo všetkých informačných posolstvách, a čo treba jednoznačne vnímať ako formu podčiarknutia celospoločenského významu projektu digitalizácie.

Druhým oporným pilierom logotypu je skratka DVB-T, ktorá sa pre účely informovania verejnosti nemení, avšak vo väčšine informačných výstupov sa bude následne opakovane vysvetľovať. Tretím atribútom je slovo „digitálne“, ktoré je vyjadrením ústredného posolstva kampane. Preto je farebne zvýraznené a preto sa objavuje všade, kde sa hovorí o postupnom opúšťaní analógového signálu.
Martina Bajkaiová
media relations
B. M. A. , spol. s r. o.
 

Vyberte región